kty45
28.03.2014, 01:11
Niedawno zacząłem epickie przygody.
Niestety dużo wojska tam idzie.
Zastanawiałem się ile razy będę musiał posłać gienków (każdy rodzaj gienka ma inna pojemność i inny czas marszu).
Rozwiązywałem już takie zadania i wtedy użyłem narzędzia/dodatku dostępnego w Excelu - Solvera (jeszcze w starym Excelu 2000)
Kopiowanie załączonych plików jest dozwolone, natomiast rozpowszechnianie/modyfikacja i publikacja, tylko gdy zostanie podany jego autor kty45.
Definicja problemu
1. Zdefiniowałem listę generałów [nazwa]|[pojemność]|[czas podróży]|[czas podróży z rozstawieniem] w arkuszu "Generałowie"
2. Zdefiniowałem tabele w arkuszu "Czas Wysyłki Wojska" w której określiłem
- ile razy wysłać generała [komórki A2:A11]
- ile posiadamy generałów [komórki B2:B11]
- rodzaj generała (tu jest wcześniej zdefiniowana lista ) - to można samemu zmienić z pola "Combo" wybrać rodzaj generała lub ustawić "Nic"
- ile wojska (R,O,Ż,EŻ,Ł,WŁ,K,Ku,Pu) chcemy wysłać - to można samemu zmienić - składy wpisujemy w [komórki F16:F24].
Napisałem kilka formuł - wrzuciłem zadanie do Solvera:
a) narzuciłem ograniczenia:
- ilość razy w zakresie od 0 do [max_wysyłki] - parametr obliczany automatycznie
- ilość obliczonego wojska >= wysłanego wojska
- ilość razy ma być liczba całkowitą
b) zmienień komórki to
c) funkcja celu to min z max czasu wysyłki
i po kilku minutach miałem rozwiązanie. :)
W arkuszu "Czas Wysyłki Wojska"
zmieniamy komórki B2:B11 oraz C2:C11 oraz skład wojska F16:F24 i naciskamy przycisk "Oblicz czas wysyłki wojska"
Dlaczego przyjąłem czas dłuższy niż 15/30 min
tu macie odpowiedz na forum
2-pytania-o-przygody (http://forum.thesettlersonline.pl/threads/25755-2-pytania-o-przygody?p=57938&viewfull=1#post57938)
1. Ile czasu armia "płynie" na wyspę na której jest przygoda?
Z opisu wynika że 30 minut.
[I]
Jednak w rzeczywistości trwa to o wiele dłużej.
- wydanie rozkazu wymarszu ( kilka sekund )
- zwijanie garnizonu ( około 30 sekund )
- marsz generała do najbliższego magazynu ( kilka sekund - kilka minut )
- podróż generała ( 30 minut lub 15 minut )
- relokacja generała do lądowiska ( kilkanaście sekund )
- rozstawienie garnizonu ( około 30 sekund )
Ja przyjąłem zasadę że do każdego marszu gienka trzeba doliczyć dodatkowe 2 min
Dodatkowe opcje i uwwagi
Przy dużej ilości kombinacji/pod-problemów jakie musi rozwiązać Solver przydaje się zmienić
- dokładność na większą [dłużej wyszukuje pod-problemy] [komórka J2]
- ilość iteracji [komórka J3]
Czasem też nie znajduje optymalnego rozwiązania.
W każdej chwili możecie przerwać działanie uruchomionego solvera - naciskając [Esc].
Przykład
---------------------------------------------------------
Dzielny Mały Krawiec (major)- Poznańczyk potrzeba wysłać
---------------------------------------------------------
1466R 408O 342Ż 152EŻ 1362Ł 260WŁ 184Ko 210Ku 185Pu razem 4569
Mając 1 Majora 1 Weterana 3 Doświadczonych 5 Zwykłych minimalny czas to 96 min [1:36:00]
Dodając do powyższego 1 Kwatermistrza zaoszczędzimy 45min (minimalny czas 51 min [0:51:00])
----------------------------------------------------------------------------------------------
Synowie Małego Krawca (major)- Poznańczyk potrzeba wysłać
---------------------------------------------------------
1238R 328O 130Ż 335EŻ 1109Ł 50WŁ 138Ku 248K 188Pu razem 3764
Mając 1 Majora 1 Weterana 3 Doświadczonych 5 Zwykłych minimalny czas to 85 min [1:15:00]
Dodając do powyższego 1 Kwatermistrza zaoszczędzimy 34min (minimalny czas 51 min [0:51:00])
----------------------------------------------------------------------------------------------
Bohaterski Mały Krawiec (major)- Poznańczyk potrzeba wysłać
---------------------------------------------------------
2556R 306O 51Ż 241EŻ 2030Ł 253WŁ 246Ku 520K 192Pu razem 6395
Mając 1 Majora 1 Weterana 3 Doświadczonych 5 Zwykłych minimalny czas to 119 min [1:59:00]
Dodając do powyższego 1 Kwatermistrza zaoszczędzimy 34min (minimalny czas 85 min [1:25:00])
----------------------------------------------------------------------------------------------
Spakowany arkusz znajdziecie tutaj
CzasWysyłkiWojska_v4.zip (https://drive.google.com/file/d/0ByXo4zx1MPMCSGl5b2o3b1VOZTA/edit?usp=sharing)
Arkusz napisany i przetestowany pod Excelem 2013 PL, ale powinien poprawnie działać pod 2010.
Niestety, nie wiem czy będzie działać pod niższymi wersjami lub innymi wersjami językowymi.
Jak dodać dodatek Solvera do Excela ? - poszukajcie w Google.
Arkusz wymaga uruchomienia makr - zanim je uruchomicie mozecie je przejrzeć.
Życzę udanych symulacji.
Niestety dużo wojska tam idzie.
Zastanawiałem się ile razy będę musiał posłać gienków (każdy rodzaj gienka ma inna pojemność i inny czas marszu).
Rozwiązywałem już takie zadania i wtedy użyłem narzędzia/dodatku dostępnego w Excelu - Solvera (jeszcze w starym Excelu 2000)
Kopiowanie załączonych plików jest dozwolone, natomiast rozpowszechnianie/modyfikacja i publikacja, tylko gdy zostanie podany jego autor kty45.
Definicja problemu
1. Zdefiniowałem listę generałów [nazwa]|[pojemność]|[czas podróży]|[czas podróży z rozstawieniem] w arkuszu "Generałowie"
2. Zdefiniowałem tabele w arkuszu "Czas Wysyłki Wojska" w której określiłem
- ile razy wysłać generała [komórki A2:A11]
- ile posiadamy generałów [komórki B2:B11]
- rodzaj generała (tu jest wcześniej zdefiniowana lista ) - to można samemu zmienić z pola "Combo" wybrać rodzaj generała lub ustawić "Nic"
- ile wojska (R,O,Ż,EŻ,Ł,WŁ,K,Ku,Pu) chcemy wysłać - to można samemu zmienić - składy wpisujemy w [komórki F16:F24].
Napisałem kilka formuł - wrzuciłem zadanie do Solvera:
a) narzuciłem ograniczenia:
- ilość razy w zakresie od 0 do [max_wysyłki] - parametr obliczany automatycznie
- ilość obliczonego wojska >= wysłanego wojska
- ilość razy ma być liczba całkowitą
b) zmienień komórki to
c) funkcja celu to min z max czasu wysyłki
i po kilku minutach miałem rozwiązanie. :)
W arkuszu "Czas Wysyłki Wojska"
zmieniamy komórki B2:B11 oraz C2:C11 oraz skład wojska F16:F24 i naciskamy przycisk "Oblicz czas wysyłki wojska"
Dlaczego przyjąłem czas dłuższy niż 15/30 min
tu macie odpowiedz na forum
2-pytania-o-przygody (http://forum.thesettlersonline.pl/threads/25755-2-pytania-o-przygody?p=57938&viewfull=1#post57938)
1. Ile czasu armia "płynie" na wyspę na której jest przygoda?
Z opisu wynika że 30 minut.
[I]
Jednak w rzeczywistości trwa to o wiele dłużej.
- wydanie rozkazu wymarszu ( kilka sekund )
- zwijanie garnizonu ( około 30 sekund )
- marsz generała do najbliższego magazynu ( kilka sekund - kilka minut )
- podróż generała ( 30 minut lub 15 minut )
- relokacja generała do lądowiska ( kilkanaście sekund )
- rozstawienie garnizonu ( około 30 sekund )
Ja przyjąłem zasadę że do każdego marszu gienka trzeba doliczyć dodatkowe 2 min
Dodatkowe opcje i uwwagi
Przy dużej ilości kombinacji/pod-problemów jakie musi rozwiązać Solver przydaje się zmienić
- dokładność na większą [dłużej wyszukuje pod-problemy] [komórka J2]
- ilość iteracji [komórka J3]
Czasem też nie znajduje optymalnego rozwiązania.
W każdej chwili możecie przerwać działanie uruchomionego solvera - naciskając [Esc].
Przykład
---------------------------------------------------------
Dzielny Mały Krawiec (major)- Poznańczyk potrzeba wysłać
---------------------------------------------------------
1466R 408O 342Ż 152EŻ 1362Ł 260WŁ 184Ko 210Ku 185Pu razem 4569
Mając 1 Majora 1 Weterana 3 Doświadczonych 5 Zwykłych minimalny czas to 96 min [1:36:00]
Dodając do powyższego 1 Kwatermistrza zaoszczędzimy 45min (minimalny czas 51 min [0:51:00])
----------------------------------------------------------------------------------------------
Synowie Małego Krawca (major)- Poznańczyk potrzeba wysłać
---------------------------------------------------------
1238R 328O 130Ż 335EŻ 1109Ł 50WŁ 138Ku 248K 188Pu razem 3764
Mając 1 Majora 1 Weterana 3 Doświadczonych 5 Zwykłych minimalny czas to 85 min [1:15:00]
Dodając do powyższego 1 Kwatermistrza zaoszczędzimy 34min (minimalny czas 51 min [0:51:00])
----------------------------------------------------------------------------------------------
Bohaterski Mały Krawiec (major)- Poznańczyk potrzeba wysłać
---------------------------------------------------------
2556R 306O 51Ż 241EŻ 2030Ł 253WŁ 246Ku 520K 192Pu razem 6395
Mając 1 Majora 1 Weterana 3 Doświadczonych 5 Zwykłych minimalny czas to 119 min [1:59:00]
Dodając do powyższego 1 Kwatermistrza zaoszczędzimy 34min (minimalny czas 85 min [1:25:00])
----------------------------------------------------------------------------------------------
Spakowany arkusz znajdziecie tutaj
CzasWysyłkiWojska_v4.zip (https://drive.google.com/file/d/0ByXo4zx1MPMCSGl5b2o3b1VOZTA/edit?usp=sharing)
Arkusz napisany i przetestowany pod Excelem 2013 PL, ale powinien poprawnie działać pod 2010.
Niestety, nie wiem czy będzie działać pod niższymi wersjami lub innymi wersjami językowymi.
Jak dodać dodatek Solvera do Excela ? - poszukajcie w Google.
Arkusz wymaga uruchomienia makr - zanim je uruchomicie mozecie je przejrzeć.
Życzę udanych symulacji.